Slepebåten «Padda» og tømmerfløtinga

Slepebåten «Padda» ble heva i 1978. Se filmklipp fra hevinga her!

Historien om Padda – en kortversjon

Slepebåten «Fram II» – kalt Padda på grunn av sin lave fart – ble bygget i Kristiansand i 1911, og var i drift som tømmerslepebåt på Herefossfjorden fra 1911 til 1955. Mye tømmer fra øvre del av Tovdalselva samlet seg i Herefossfjorden, og slepebåtens oppgave var å slepe tømmerstokkene ca. 10 km lenger ned, til utløpet mot Senumstadfjorden.

Gjennom 44 år slepte Padda til sammen mange millioner tømmerstokker. Deretter ble den solgt til Tveit, hvor den sank ned i vannet rundt 1960. Nesten tyve år seinere ville foreninga «Paddas venner», med Arne Løland i spissen, redde den gamle slepebåten fra glemselen. Padda ble heva i 1978 og frakta til Løland, hvor den sto i mange år. I 2024 kom Padda endelig «hjem» til Herefossfjorden og fikk en verdig plassering i eget utstillingsbygg. Bygget er åpent for alle besøkende, og finnes på rasteplassen ved riksvei 41 i sørenden av Herefossfjorden. Utstillinga i bygget forteller historien om slepebåten og tømmerfløtinga i distriktet.

Mer om tømmerfløting i Tovdalsvassdraget

Les mer om tømmerhogst og fløting i Kristiansandsområdet på Agderkulturs nettside: https://agderkultur.no/pages/industri/skogbruk/skogbruk.html

Paddesangen

I anledning hevinga skrev Arne Løland «Paddesangen», hvor han forteller om sine minner om båten.